Geschiedenis

Het begon allemaal in 1977 toen Jaap Groenewold, weinig tot geen uitdagingen meer zag in zijn ambtelijke baan als buschauffeur. Al die jaren daarvoor had hij, zoals hij het zelf altijd noemt “een vrij beroep gehad”. In zijn functies als kraanmachinist, baggeraar, beroepschauffeur kende hij geen tijd en was er altijd wel iets te doen. De tijd die hij nu over had, ging hij invullen met het doorsmeren, tectyleren en overig onderhoud plegen aan automobielen. In eerste instantie werden de voertuigen gereden op een paar spoorbielzen, maar al gauw kocht hij voor zichzelf (met zijn eerste verdiende geld) een brug en overig gereedschap. De brug werd geplaatst in de schuur die aan zijn woonhuis grenst. Om de auto’s zo hoog mogelijk te liften werd er, met hulp van zijn schoonvader, een opening in het plafond gecreëerd zodat de daken van de auto’s niet in het gedrang kwamen. Onze moeder, moest een spoedcursus boekhouding doen en haar patroonsdiploma halen. Al snel werd “Quickservice Groenewold” ingeschreven bij de KVK.

 

Door het versnelde succes zocht Jaap een hulp, die hem in de avonduren kon bij staan, immers er moest ook nog bus gereden worden. Via zijn broer, maakt hij kennis met Jan Dijkhuizen die werkzaam was bij de plaatselijke garage in het aangrenzende dorp ’T Zandt. Een super duo was geboren…Groenewold & Dijkhuizen. Beide heren klusten er gretig op los en in 1979 was het niet meer te stoppen. Ze kozen ervoor om samen verder te gaan en het bedrijf uit te bouwen. Aan het einde van de roerige jaren 70 (Oliecrisis), kwam het gebouwen complex naast het huis van Jaap & Gien aan de koop. Een goed koopman zegt, “het grond van de buren is maar 1x te koop” , en er werd besloten om de gebouwen te kopen. De buitenwacht zaaiden twijfel, maar beide heren en dame waren eensgezind, Groenewold en Dijkhuizen VOF was geboren.

 

De gebouwen werden met behulp van vele handige handen, waaronder de beide Opa’s, omgetoverd tot een, voor die tijd, moderne werkplaats met twee bruggen en een showroom waar de occasions geshowd konden worden. Jaap ging zich wat meer verdiepen in de handel van auto’s en Jan liet zich steeds meer bijscholen om uiteindelijk 1ste monteur en APK keurmeester te worden. De jaren gingen in sneltrein vaart voorbij, en het succes van de G&D formule bleef gestaag groeien. In 1982 kwam Albert Pothof de troepen versterken, en is nog steeds part of the family. Albert is zijn hele leven werkzaam als monteur en gespecialiseerd in het merk Hyundai. Gedurende de jaren 80 en 90 is er nog al wat veranderd en aangebouwd. Continu inspelend op de grillen van de economie, werd besloten om een nieuwe showroom te bouwen, en het oude verblijf om te bouwen naar een moderne schade-afdeling. Er werd behoorlijk geïnvesteerd in een nieuwe spuitcabine, werkvloeren met afzuiging, een compleet nieuwe winkel enz. Al het verdiende geld werd teruggeven aan de groei van het bedrijf, met maar 1 doel.. “modern blijven” . Het mooie hiervan is, is dat het Koreaanse merk Hyundai als letterlijke betekenis heeft “modern”. Het was dus ook niet vreemd, dat juist dit exotische merk in 1985 bij Jaap en Jan aanklopte om te kijken of er niet een samenwerkingsverband te smeden was.

 

 

De deal was snel gemaakt, en is tot op heden nog steeds een deal. De deal zit inmiddels wel in een ander jasje. Nadat de jaren 80 en 90 voorbij vlogen, brak er in het nieuwe millennium een ander tijdperk aan. Daar waar Jaap zijn beide zoons altijd had voor gehouden om eerst zelf de wereld in te gaan om carriere te maken, kroop het bloed in 2002 toch waar het niet gaan kan. Om modern te blijven, en het merk Hyundai (inmiddels uitgegroeid tot een wereldspeler in de automotive) aan je vast te houden zal opnieuw geïnvesteerd moeten worden. Er werd vrij snel, impulsief, een plan gesmeed om een stuk grond te kopen in Delfzijl, om daarop een nieuw modern bedrijf te starten. Het beoogde doel (grondstuk) was niet haalbaar, maar dankzij de toenmalige wethouder van Delfzijl kregen de mannen oog op het “verloren geachte”stuk grond aan de Sikkel tussen Appingedam en Delfzijl. In onze ogen een ideale plek. De N33, lag er nog niet, maar zou spoedig uit de grond gestampt worden. De bouw van het nieuwe pand is in 2002 begonnen en de opening vond plaats in April 2003. Groenewold en Dijkhuizen BV was geboren.

 

 

In eerste instantie was het de bedoeling dat Jan en Albert de werkplaats gingen runnen, Piet verantwoordelijk voor het magazijn en onderdelen verkoop en Jaap zou samen met zijn oudste zoon Kim de “winkel” beheren. De jongste zoon Jan, zou pas in een later stadium de manschappen komen versterken. Al gauw bleek dit een “positieve” mis calculatie. Na 1 maand open te zijn in het nieuwe pand, moest er versterking bij komen omdat de drukte eenvoudig weg niet meer beheersbaar was. Er kwam nog een monteur bij in dienst en de jongste telg mocht ook aansluiten. De jongste zoon was voorheen werkzaam in de logistieke dienstverlening in de havens van Delfzijl, maar tussen de bedrijven door ook al vanaf 1994 behulpzaam met het voeren van de boekhouding. Tegelijkertijd is het bedrijfspand in Leermens niet verkocht maar in stand gebleven en volledig omgebouwd tot schade-afdeling waar Dolph van Dijken de scepter zwaait.

 

Door de jaren heen heeft het bedrijf nieuwe samenwerkingsverbanden gesloten en oude behouden. Zo heeft G&D al jaren een Tango brandstof station op het terrein, en sinds kort ook een samenwerking met OrangeGas voor het leveren van groen gas en in de nabije toekomst waterstof. Binnen ons Hyundai concept zijn wij salespartner van de Van Mossel groep. Dit biedt oneindig veel mogelijkheden.

 

Nu de beide oudere oprichters het wat rustiger aandoen, is er ruimte ontstaan voor nieuw elan. Beide vrouwen van resp. Jan en Kim zijn sinds 2018 in een parttime- functie in dienst van het bedrijf. Zij vervullen de taak van receptioniste en doen veel aftersales communicatie. Wij zijn nog lang niet klaar en blijven investeren in dat ene doel.